estelvanhattem.reismee.nl

Reizen in Azie... niet zonder gevaar

Mekong river in de slow-boat. Het zegt het al, langzaam in een bootje deAzie doorsnijdende rivier volgen. Zo'n 12 km per uur, sneller gaat ie niet. Want de boot moet ook nog eens de soms heftige met waterkolken gepaardestroming van de rivier overwinnen. Glijdend over het water zie ik verlate strandjes, grazende albino waterbuffels, eenzame vissers in hun smalle houten bootjes, in het water spelende kinderen, wuivend naar elke voorbijgaande boot, pannen wassende damesen prachtig kleurende rotsen. Boven mij cirkelt een gigantisch grote roofvogel. Een arend, vertelt mijn buurman. De uren gaan snel voorbij met dit adembenemende uitzicht. Flits.... daar zoeft een speedboat voorbij. Ik ben blij dat ik even 'slow' mag zijn....

Het reizen in Azie is niet zonder gevaar. Desondanks geniet ik bij de meeste ritten van het avontuur. Comfort is vaak ver te zoeken. En toch.... heb je je net'geinstalleerd' in een bus met scheuren in de zitting, kleine raamjes als enige ventilatie en stevige warmbloedige dijen van de dame naast je tegen je aangeplakt, is het de bedoeling dat ik overstap naar de niet zo volleluxe bus met airco, om mijn bestemming te bereiken. Deze bus is duidelijk afkomstig uit China. De rails boven de zittingen verraden de behoefte tot afscheiding tussen detwee naastelkaar zittendereizigers, alleen het gordijntje is hier verdwenen. Uiteraard is daar het brede lcd scherm en de geluidinstallatie liegt er ook niet om. Karaoke. In alles heeft Azie een grote bescheidenheid maar in het produceren van valse noten blijkt alle gene verdwenen. Ik ben blij dat ik daar bij deze rit in gespaard blijf. Met sjaal en trui geplukt uit mijn rugzakje (ja ik was al voorbereid) om het grote contrast van temperatuur te overbruggen, nestel ik mij opnieuw in de meer comfortabele stoel. Ik heb nog wat uurtjes voor de boeg, dus doe ik maar een dutje... ;)

Onderweg wordt regelmatig gestopt omdat de chauffeur de struiken in duikt voor een plas, een sigaretje wil roken of het gewoon tijd vindt voor een uitgebreide lunch. Zo wordt een rit van 3 uur gauw het dubbele. Ook het inladen van de huisraad, dieren of hele stalen hekwerken, vaak in combinatie met een oud dametjeinclusief een potje vicks onder haar neus om wagenziekte te verminderen,maken dereistijd niet korter.Dat wordt dan wel weer enigzins gecompenseerd met reizigers die de bus verlaten in een nog rijdende bus. Want ja, een bushalte op het platteland is er niet, dus wordt de deur open gegooid, de vaart wat verminderd, en de buschauffeur is weer een passagier armer...

Gelukkig is er onderweg genoeg te eten, op sommige plaatsen komt het gewoonweg naar je toe. Druk pratende damesmet stokjes rijtjes gekookte eieren, geroosterde met rondstuifend roodzandbedektekippenvleugels en gegaarde maiskolven snellen de stilstaande bus in. Voor de ramen verschijnen plastic zakjes schoongemaakte mango's, gebakken bananen en zoete deeghapjes. Buiten staan hun kraampjes met gekoelde drankjes, in palmblad verpakt rijst en van de hitte op knappen staande zakjes chips. Het enthousiasme waarmee deze volledig met kleding bedekte vrouwen (ik krijg het er warm van als ik al diesokken, panty's en broeken over elkaar heen zie)de concurrentie met elkaar elkedag, elke bus weer,aangaan is bijzonder.Ik begin van ze te houden...

Naast deze amuserende en relatief langzame ritten met de lokale bus door het land, verplaats ik me ook regelmatig met fiets, scooter of minivan. Soms is de minivan gevuld met een aantal passagiers meer dan eigenlijk de bedoeling is en voel ik me echt als een sardientje in een blik. Andere keren zit ik naast, meestal slapende, westerse medereizigers. Vaker dan de bus zijn dezeritten gevaarlijk snel, lijkt de chauffeur een voor deze regio onnatuurlijke haast te hebben. Mijn adem inhoudend schieten we van links naar rechts en worden risico's genomen die waanzinnig zijn op wegen'gevuld' met gaten en automobilisten die hun rijbewijs na vier uurtjes les gewoonweg gekocht hebben. Diep ademhalen en een schietgebedje doen, meer zit er dan niet in. Maar na het zien van een ernstig ongeluk op de meest gevaarlijk weg van Laos, heb ik het even gehad met vervoer over de weg en ben ik blij dat de rivier mij een meer ontspannen optie biedt. Want weten dat reizen hier meer risico met zich meebrengt is 1 ding, maar zien is toch even andere koek....

Reacties

Reacties

Kloostraar kevin

Hoi estel, leuk om te lezen al die vervoermiddelen en de spanning die er mee gepaart gaat. Maar ook zeker de ervaring???? . Zo herkenbaar,dat zet je aan het denken hoe snel wij Nederlanders ons druk maken in het verkeer en onze ????opsteken.
Het eten in overvloed tijdens je busritten, heerlijk om naar te kijken, herkenbaar en snap helemaal dat je op een gegeven moment kunt zeggen " ik begin vd mensen te houden ". Het duurt soms even voordat je door wat dingen heen hebt gekeken. Veel plezier met de dingen die nog gaan komen

Bert-Jan

Zo dat is niet niks wat je meemaakt. Dapper hoor dat je dit allemaal doet en prachtige mooie ervaringen voor je. Pas goed op je Zelf lieverd maar blijf vooral genieten.

Liefs Bert-Jan

Anneke Kuiper.

Lieve Estél, wat maak je een hoop mee en wat is het leuk om dit allemaal te lezen. We blijven je volgen en kijken met spanning uit naar je volgende verhaal.
Doe voorzichtig en geniet vooral van al dit mooi's.
Gr Jan en Anneke.

Stien en Lous

wat een mooie en besondere ervaringen maak jij mee heel mooi bij ons is het koud bij jou lekker warm geniet er
van groetjes.

Yvette

Hee Estel,

Leuk zeg. Bijzonder om zoveel te zien van de natuur en de omgeving en de mensen. Op zo'n speedboat gaat dat ook allemaal maar heel snel voorbij! Veel plezier nog!!!!

Ery

Hallo Estelle, als je dit allemaal leest vraag ik me wel eens af waar wij hier in het westen mee bezig zijn. Alles is gestructureerd , alles moet op tijd, en het gemopper als iets niet gaat zoals het "hoort" knap dat je dat allemaal aankunt. Geniet maar lekker.

monica

Dag Estel, weer een mooi verhaal! Op de rivier is veel meer rust dan op de drukke weg, in een mini van of ander vervoermiddel. Ik ga voor de slowboat!!! Ik blijf je volgen, met een beetje jaloezie jus... Geniet er van! X

Carlin

Hoi Estèl,

je hebt je gedachtengang weer mooi verwoord en toevertrouwd aan "het papier" en ons deelgenoot laten zijn van je avontuur.

Gelukkig heb je keuze in het vervoer waardoor ook jouw eigen beleving verandert in zo'n moment zoals je die beschrijft.

Ik wens je veel geluk en een veilig vervolg van je avontuur! :-)

Marleen

Altijd fijn om jouw verhalen te lezen en je beschriijft het ook zo mooi,

Felice

Mooi Estel. Take it slow inderdaad en geniet! Xx

Hans

Ik heb je net een mailtje gestuurd en hoop dat je die kunt lezen. Veel plezier, waar je ook bent en geniet ervan!

Janneke

zo gaaf meid, wat een belevingen omschrijf je hier weer zo mooi. Hoop dat je nog lang genieten gaat.

veel liefs Janneke

L.Kolenbrander

wij hopen gauw weer iets van je te horen we maken ons wel een beetje zorgen om jou al 4 weken niets gehoord,
laat gauw weer wat van je horen groetjes Stien en Louis.

Riet

Je verhaal gelezen hebbende ben ik nu toch blij te weten dat je weer heelhuids en veilig thuis bent! Maar met een wereld van indrukken en ervaringen rijker! Welkom thuis! Liefs Riet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active