estelvanhattem.reismee.nl

Rust en natuur van de eilanden Koh Chang en Koh Mak

Afwikkeling. Zo voelt het laatste dagen. Van de hectiek van Bangkok naar de rust en natuur van de eilanden. "Taking my time"... De geur van menthol en eucalyptus prikkelt mijn neus. Een heerlijke Thaise massage met het geluid van de ruisende zee op de achtergrond ligt in het verschiet. Ultieme ontspanning. Maar mijn gespannen spieren moeten nog even geduld hebben...

De reis naar het eiland Koh Chang is al een klein avontuur op zichzelf. Waar je denkt met ruim anderhalf uur voor vertrek op tijd te zijn voor een ticket, ben je op een ander moment veel te vroeg. De bus naar de ferry zit vol. Zelfs de gloednieuwe gezegende taxi naar het busstation heeft niet mogen baten. Met witte verf geschreven letters op het dashboard zijn het bewijs van deze zegening. Enfin, de volgende bus vertrekt 3,5 uur later. Ja, wachten is het eerste wat je hier leert....

Na een ijskoud drankje en gratis wifi (internet is hier op elke hoek beschikbaar) stappen we in een reguliere bus richting het zuiden. Inmiddels reis ik samen met een Duitse reisgenote. Behalve dat het gezellig is geeft het ook de mogelijkheid onszelf even extra te verwennen met de luxe van een hutje aan de zee. Met airco.... Toch wel lekker voordat ik straks echt de bush in ga ;) De busreis is langzamer, maar biedt veel meer zicht op veranderende natuur. Stenen maken plaats voor grasvelden met water gevolgd door rubberplantages. De omgeving wordt steeds meer heuvelachtig en de dichtheid van de bossen neemt toe. Tropisch regenwoud.

Na de 5,5 uur durende busrit eindigen we in de fuik van de wereld van 'shared cabs' en zogenaamde noodzaak van het omwisselen van tickets. Een handigheidje van de Thaise bevolking. Als sardientjes in een blikje worden we vervoerd en maken we onnodig stops in de buurt van eetkraampjes. Dit zal niet de laatste keer zijn. Een enkele toerist probeert nog af te dingen op de ritprijs. Maar dit is de lokale markt niet. Hier is weinig ruimte tot onderhandeling. En waar hebben we het over, 50 eurocent? Gun deze mensen hun inkomen. Het ongenoegen druipt van het gezicht van de dame tegenover mij... dat kan het je toch niet waard zijn?

Hoewel Koh Chang mij uitnodigt tot hiking en mogelijk een ontmoeting met een olifant, lijk ik een ander 'les' te mogen leren. Regen valt twee dagen lang met bakken uit de hemel en maakt niets doen de enige mogelijkheid. Het lijkt wel het regenseizoen. Na enige weerstand geniet ik van de elementen. Onder de beschutting van het "No name seafood restaurant", met een gestrand verroest busje voor de deur. Mooi decor voor een film... Vol verwondering zie ik lokale bevolking uren geduldig wachten tot een moment dat verplaatsing over de inmiddels modderige wegen weer mogelijk is.

Na een steeds lager tempo besluit ik naar het nog kleinere eiland Koh Mak te verkassen. Een 'bounty' eiland met minder toerisme en even geen regen. Oase van rust en prachtige snorkelgebieden. Wat een wereld onder dit heldere waterdek! Aan het strand ontmoet ik een Thaise dame die mij uitlegt hoe ik kleine kokkeltjes in het zand kan ontdekken. Ik help haar haar voorraad vergroten. Bijna meditatieve handeling.

De zonsondergang vanuit een hangmat, spelende honden op het strand, vrolijke klanken van de live music. Veel heb je eigenlijk niet nodig.... ik bestel straks een koel biertje :p

En oh ja, nu eerst mijn massage...

Life is good!

Reacties

Reacties

Betty

Aah, Estèl, wat klinkt het allemaal geweldig - je gaat goed!

Riet de Groot

Hallo lieve Est?l,
Ik vind het erg leuk je verhalen te lezen en geniet door jouw ogen mee van de reis die je maakt. Hoop dat je je volkomen kan ontspannen bij de Thaise massage! Veel plezier! Liefs Bé en Riet

Elly van Kampen

Fijn om je te volgen Estel, en gezellig dat je met je reisgenote van je reis hebt genoten :-) wordt vervolgd xx dikke kus voor onze zus xx

Grietje Veenema

Dag lieverd
Wat kan je het toch mooi verwoorden.Leest heerlijk weg.Hier in het regenachtige Nederland denk ik na over je fantastische reis!Hoe dapper,en trots ik ben op jou kanjer iefs !!Geniet van elke dag en wees voorzichtig liefs je dinnetje

Jojo

Lieve Estèl fijn om je verhaal te lezen ...ben zo blij dat je geniet ,ik blijf je volgen ????????????

joks

Voorlopig komt het me nog allemaal heeeeel bekend voor: heerlijk. Maar dat zal wel veranderen, want straks (vandaag ga je de grens van Cambodja over. Succes en vooral veel heel veel genieten!
Dikke kus

Merlin

Lieve Estél, heerlijk om je avonturen te lezen. Geniet van je reis, liefs Merlin x

Stephan

Geweldig om je mooie verhalen te mogen lezen ik ruik de geuren zie de kleuren en voel de energie.
Geniet en , ervaar intens van deze mooie tijd Estel.
Goede reis

Ery Bolster

Hallo Estel
wat leuk om je zo te volgen, heerlijk dat je je hart bent gevolgt. Ik geniet op afstand wel mee. Heb ook een beetje de rust gevonden in de dingen die ik doe.
Groetjes en goede reis.

Jeannot

Hoi Estel wanneer je terug komt.......als je terug komt?!dan gaan we samen taart eten.
Groet

Jeannot!

Felice

Lieve Estel,

Eindelijk heb ik de tijd genomen om je blogs te lezen, hier in deze ratrace. Met een lekker wijntje erbij, even een rustmomentje.
Super leuk om zo op de hoogte te blijven. Wat fijn dat je zo geniet en alles laat komen zoals het komt. Zelf ben ik nooit in die contreien geweest, maar ik krijg er nu een mooi beeld bij door jouw verhalen. Vooral over die plasticzakjes en de houtje touwtje cultuur is treffend. En kokkels zoeken lijkt me echt wat voor ons!

Ben benieuwd naar je komende observaties. Enjoy!

liefs Felice (ook van je broer en nichtje!)

Anneke Kuiper.

Estél, ik vind het fantasties wat je allemaal schrijft en wil je graag blijven volgen. Wat een ervaring is dit voor jou en je beschrijft het zo duidelijk, zodat we mee kunnen genieten. Hou je taai en geniet van deze ervaring. Liefs Jan en Anneke.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active