estelvanhattem.reismee.nl

Geuren en kleuren van Bangkok

Drie dagen in Bangkok. Geen cultuurschock, geen jetlag, geen 'last' van de warmte. Bijzonder. Luisterend naar het prachtige gezang van een klein onopvallend vogeltje schrijf ik deze blog. Geen idee hoe ie heet. Straks maar eens even vragen....

Ik voel me thuis... Na een soepel verlopende reis, waarbij door Air China (nee ik heb geen aandelen) zeer goed wordt gezorgd voor de innerlijke mens, lijkt Nederland al heel veel weg en lang geleden. Dit land fasineert me. De mensen kun je niet anders dan direct in je hart sluiten. En Bangkok heeft alles. Bedenk het en het iser. Drukte, snelheid, smerigheid, maar ook rust, schoonheid en vriendelijkheid :) En uiteraard Budha's en tempels. Vele Budha's en tempels....

Inmiddels heb ik al de gewoonte om s' morgens de eerste paar uur van de dag te kijken naar de gezellige bedrijvigheid in de straat van mijn guesthouse. Waar zijn ze toch allemaal zo druk mee? Uiteindelijk lijkt het allemaal te gaan om eten en drinken. En het vervoeren van touristen.Verderop ligt een markt waarbij een veelheid aan geuren en kleuren op mij af komen. En 1 ding is zeker, ze weten hier in ieder geval wat ze eten! Van koeientongen tot huiden en van kippenklauwtjes tot half gevilde kikkers worden geetaleerd. Wel ff slikken voor mij als vegetarier. Dan heb ik het nog niet over de geuren die dit produceert...Enfin, ik richt me lekker tot de groenten, kruiden en specerijen. Wat een feest! Samen met een Thaise dame probeer ik uit te vissen of ik dingen kan thuis brengen. Na veel proberen en lachen om mijn uitspraken geven we het op. Wel herken ik de thaise waterkers en natuurlijk de zoete bascilicum van gisterenavond. Heerlijk! Ja lekker eten is voor mij hier geen probleem...

Geweldig is ook dat de Thaise bevolking voor alles een oplossing lijkt te hebben. Vaak in de vorm van touwtje of plakband. Alles wordt bijeengebonden en het doet het weer! Soms lijken zelfs etenskraampjes aan elkaar gelapt. En dan deplastic zak. Waar wij in Nederland het gebruik van plastic willen terugdringen, wordt het hier voor werkelijk alles gebruikt. Een onuitputtelijke bron van functionaliteit. Want ook een lekker koel drankje wordt in het zakje gegoten. Met een rietje erbij wordt je voorzien in je vochtbehoefte. Sommigen hebben de 'luxe' van een mandje, uiteraard van plastic, waar het zakje zorgvuldig in wordt gehangen. Helaas zie je dit gebruik terug in de dichtgeslipte zijtakken van de rivier. Je kunt daar overigens ook zomaar een paar slippers in jouw maat treffen!

Maar wat mij hier raakt, waarom ik mij zo thuis voel, is omdat de mensen zo mooi in het moment lijken te leven. Tuurlijk zullen ze hun frustraties en momenten van ongeluk ervaren, maar wat ze doen, doen ze met overgave. Met zorgvuldigheid wordt er gehakt, gesneden, schoongemaakt en bediend. Ja zelfs de bestuurders van de tuk-tuks (bromtaxi's) laveren hun voertuig met passie. Soms lijkt het absurd gevaarlijk, en ja volgens mij is het grootste risico hier een verkeersongeval, maar ik heb nog geen beschadiging gezien. De soepelheid waarmee men leeft lijkt veel van het risico teniet te doen. Simpel, ongedwongen samenzijn na een werkdag. Samen een maaltijd delen. Lachende scholieren in hun uniform en afgetrapte gympies op weg met fris en chips naar een plekje om te relaxen. Niet zo bewust van hun uiterlijk. Een op de bus wachtende dame in voor een praatje met een passeerde toerist. Zelfs de stemmen en de muziek op de radio (waar ik uiteraard en jammer genoeg niets van versta) geven mij een gevoel van bijna kinderlijke naiviteit. Net niet te zoet, maar vooral ontvankelijk voor het leven. Voor mensen om zich heen. En wat maakt het nou uit dat het karretje met touwtjes aan elkaar hangt? Hij 'doet' het nu en morgen zien we wel verder....

Reacties

Reacties

Betty

Hoi mooi meisje, heerlijk om te lezen!

Yvo

Bijzonder leuk geschreven. Veel plezier verder en kijk uit naar je volgende verhaal!

Martin

Mooie start :-)

Wilma

Leuk verhaal Estèl maar vooral ook heeeel herkenbaar:-)
Ik volg je graag in je verhalen. Veel plezier en geniet vooral!! Liefs Wilma

Harry

Begint als een goed reisboek. Geniet van je reis. Leuk zo'n blog dat we jouw reis kunnen meemaken. Ik ben al heel benieuwd naar het vervolg.

Judith

Fijn dat de reis goed is verlopen en dat je zo heerlijk aan het genieten bent! Ga vooral zo door...

Jolien

Lieve Estél, fijn te lezen dat je heerlijk aan het genieten bent. Bangkok is voor mij ook een veelzijdige stad waar je iedere keer weer iets anders ontdekt, maar inderdaad de mensen, hier en nu, heerlijk.
Blijven genieten, liefs van ons allemaal

Carlin

Heerlijk daar hè in het land van de glimlach.
Alle zintuigen komen aan hun trekken.
Veel plezier verder op je ontdekkingstocht in Thailand

Robbert Sedee

Ha, ha gelukkig maar lieve Estél. "Geen cultuurschock, geen jetlag, geen 'last' van de warmte" maar wel heel veel mooie dingen wel. Goed bezig!

Eliane

Heerlijk. Geniet door jouw ogen.

Sándor en Ingrid

Bedankt voor dit eerste mooie verhaal.
Het leest als een boek, erg insprirerend en spannend.
We zijn nu al nieuwsgierig naar het volgende hoofdstuk....
Heel fijn te horen dat het goed met je gaat en dat je je nu al thuis voelt.
Geniet van elke minuut en elke ervaring....
Groeten

Rezia

Ik volg je ook hoor, hartstikke leuk! Wat een mooi begin.

Ruud van Bol-Es

Jeetje; wellicht heb ik dit vermogen tot dit level van observeren ook; het vervolgens zo met woorden uitdrukken; nee

Hanneke

Mooi geschreven. Fijn ook dat jij je al thuis voelt daar. Kijk uit naar je volgende verhaal. ????

Bianca

Ik zie een carrière als schrijfster voor je weggelegd, prachtig omschreven.

Kloosteraar kevin

Hé estel, fijn om te lezen dat je geniet!

monica

Klinkt al heel goed! Het ga je goed meisje. Ben benieuwd naar de rest van je verhalen. X

Kloosteraar Anne

Hoi Estel,
ik ga je volgen! Het is nu al een plezier om te lezen, wat beschrijf je het mooi! Veel plezier met je avontuur!

xxx Anne

marjo

wat een schrijftalent!

joks

Ik weet niet meer precies hoe je het schrijft, maar de klank zal je zeeeeeeker kennen:
kap kuhn kaaaaaaaaaa!
kussen

Marja Glasbeek

Hoi Estel,
Ik geniet erg van je mooi geschreven verhalen en ik herken het gevoel wat je overkomt in dat land. Fijn dat je zo kan genieten van alles, goede reis verder naar Cambodja etc.

Groetjes Marja

Hans

Ik stap wat laat in, maar geniet er niet minder om ...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active