estelvanhattem.reismee.nl

Kuisheid en intimiteit in Cambodja

Voldaan zak ik in een comfortabele stoel op het balkon van een restaurant aan de Mekong River met subliem uitzicht op deze prachtige rivier. De levensader van Cambodja die mij 15 kilometer verderop en een uur geleden heeft getrakteerd op zoetwaterdolfijnen. Deze ochtend is er al één om niet te vergeten, het was de fietstocht op een weg vol met kiezels meer dan waard. De zadelpijn ben ik al weer vergeten.

Toeterende auto's, hanen die het daglicht blijven aankondigen, zwaar trillende bas vermengd met zoete hoge klanken van de lokale muziek, de dame die haar karrertje vers gebakken schaaldieren met monotome luidspreker stem promoot. Luidruchtig pratende 'moto' bestuurders, vrolijke kinderstemmetjes en elkaar overstemmende dames: "Lady, you wanne have? Lady, somethin to eat? ". Langs scherende met kinderen 'volgeladen' brommers laverend tussen de kraampjes van de overvolle markt, geuren van verschoeit vlees, zurig zweet, zoete suikerdrank en bloesem van fruitbomen. Brandende zon, zand tussen je tenen en stof als tweede huid. De aanhoudende stroom van prikkels van de stad heeft plaats gemaakt voor de serene, frisse openheid van het meer natuurlijk gelegen binnenland. Kratie. Even wat ademruimte...

Verdraagzaamheid en volharding. Kwaliteiten die deze bevolking als geen anderbeheerst. Waar elke dag opnieuw de veelheid aan indrukken als gewoon wordt geaccepteerd, lijk ik steeds meer op de vlucht te slaan. En zelfs in de luwte van een tempel word ik aangesproken door monniken. Want van schoolmeisje tot kaartverkoper, iedereen wil graag een praatje maken. Engels leren spreken. Een stap verder richting welvaart. Gretig wordt elke gelegenheid hiervoor aangegrepen. Bovendien ben niet ik ben degene die foto's maak, maar de blanke blonde dame moet vastgelegd worden....

Kindergezichtjes worden wit gepoederd en alle soorten gezichtsbedekkende kleding komt hier voorbij. Waar wij een zongetinte huid wensen, willen deze mensen graag blank zijn. Begrijpelijk, want blank wordt hier gelijk gezien aan welvaart. De met duidelijk verlangen naar een westers imago gevulde videoclips komen veelvuldig tijdens lange busritten voorbij. Dan wel met meer kuisheid. De in elegante galajurken en strakgesneden kostuums geklede slanke dames en heren maken nog een glimp van hun prachtige cultuur zichtbaar, de Cambodjaanse dans. En de kunst van op maat genaaide kleding. Plaatjes ver weg van de dagelijkse realiteit, om van te dromen voor velen. Voor sommigen één dag in hun leven de waarheid; hun huwelijksdag....

Vele gesprekken maken mij duidelijk dat iedereen zijn of haar eigen stappen heeft op de ladder van vooruitgang. Met bewondering luister ik naar de verhalen en ambities. Waar de kuisheid in het lichamelijke zit, wordt het geestelijke bijzonder intiem. Lasten, angsten, dromen en verlangens worden met gemak met mij gedeeld. Vaak met goed doordachte plannen en niet op de laatste plaats met het idee om de wereld een stukje beter te maken.

Stof tot nadenken over mijn eigen betrokkenheid....

Reacties

Reacties

Carlin

Cambodja, de gretigheid van de ontmoetingen met haar inwoners, je beschrijft het adembenemend!

Weerspiegeling van het verlangen naar die witte illusie!

Een omarming voor haar rijke binnenwereld!

Een gelegenheid om met de binnenkant van je ogen te kijken...

Louis Kolenbrander

een heel avontuur, mooi geschreven wij genieten met je mee groetjes.

ery

Wat heb je het weer beeldend verwoord. Ooit was ik in China en totaal de weg kwijt door alle drukte, zoveel lawaai, zoveel mensen.... dan is de stilte adembenemend.
Geniet er lekker van.

Vivian

Heel mooi verwoord.

Ik waan me bijna bij je! Al zou ik alle belevingen vast niet zo mooi ervaren en beleven. Goede trip nog! En ik wacht in spanning op je volgende reiservaring. Dikke kus en een knuffel!

Robbert Sedee

Al weer een mooi en treffend stukje! De Kuisheid en Intimiteit was voor mij goed herkenbaar Zo kan ik je verhalen lezen als een terugkeer

Marga Keizer

Wat kan jij mooi schrijven. Heel erg mooi!

Bert-Jan

Wederom een prachtig verhaal Estel! Recht uit je Hart!
Ik wens je een prettig vervolg van je reis met mooie belevenissen.
Liefs Bert-Jan

Martin

het is als meereizen Estel, wat zal jij genieten en leren :-)

Yvo

Heel mooi Estel! Ben benieuwd naar de foto's ook! Fijne reis nog X

kloosteraar kevin

Hoi Estel, het blijft altijd mooi om je blogs te lezen.
Ja iedereen heeft zijn eigen tempo en zijn eigen stukken in het leven om mee klaar te komen. Zo verschillend kunnen die zijn aan de andere kant vd wereld maar eigenlijk ook weer niet. Want het zijn allemaal dromen, dingen waar we naar willen streven, gevoelens die er zijn en waar iets meegedaan moet worden.
Reizen houd je vaak een spiegel voor, dat is het aller mooiste van reizen. Fijn dat je daar bent.
Hier is carnaval bijna op zijn eind en het klooster begint weer tot zich zelf te komen en de zaken van alle dag kunnen weer opgepakt worden. Want heel limburg heeft in een roes van feest, emotie en geluk geleefd.
ALAAF

gr kevin

Betty

We want more!

Ruud van Bol-Es

Mooi.

Grietje

Hey Lieverd
Bij het lezen van je blog,ben ik in 1 klap genezen!De geuren en kleuren komen me automatisch tegemoet.Bedankt voor het meenemen in jou droom vakantie!Liefs en knuffel Griet

Anneke Kuiper.

Weer genoten van dit glog, maar ik ben benieuwd waarvan je dit reizen, eten en drinken allemaal kunt betalen??? Want het is niet allemaal niks z'n reis. Je hoef hierop geen antwoord te geven hoor, want daar heb ik niks mee te maken. Maar het schoot zo door mijn hoofd heen. Puur belangstelling. Doei!

Louis en Stien Kolenbrander

heel mooi geweldig ook ik heb vragen maar dat komt nog wel een keer heel erg bedankt voor je verslag van je reis we genieten mee.

Hans

En ... heeft de blonde dame zich al vast laten leggen ???

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active